Regulamin
REGULAMIN KORZYSTANIA Z USŁUG CENTRUM MEDYCZNEGO AVETE
§ 1 – Postanowienia ogólne
- Niniejszy dokument (zwany dalej Regulaminem) jest regulaminem w rozumieniu art. 384 kodeksu cywilnego i określa prawa oraz obowiązki stron umowy o świadczenie usług leczniczych.
- AVETE CENTRUM MEDYCZNE (zwane dalej Avete) jest podmiotem leczniczym zorganizowanym i zarządzanym przez Tomasza Nowińskiego i Marcina Wawrzyckiego – wspólników spółki cywilnej GTM Investment Tomasz Nowiński, Marcin Wawrzycki spółka cywilna w Łodzi (92-230) przy Al. Piłsudskiego 138, zwanych dalej Wspólnikami – będących przedsiębiorcami w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej.
- Avete jest wpisana do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Łódzkiego – numer wpisu 000000200337.
- Regulamin korzystania z usług Avete określa w szczególności:
a) nazwę podmiotu leczniczego i podmiot prowadzący podmiot leczniczy;
b) podstawy prawne działania Avete;
c) cele i zadania Avete;
d) rodzaj działalności prowadzonej przez Avete i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
e) miejsce czas i harmonogram udzielania świadczeń zdrowotnych;
f) obowiązki i prawa pacjentów Avete;
g) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych z innych źródeł, niż NFZ;
h) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych indywidualnie przez pacjenta z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń oraz pobieranie opłat za udzielanie świadczeń zdrowotnych innych, niż finansowane ze środków publicznych;
i) zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
j) prowadzenie oraz udostępnianie dokumentacji medycznej i pobieranie opłat za jej udostępnianie;
k) składanie skarg i zgłaszanie wniosków dotyczących funkcjonowania Avete.
§ 2 – Podstawy prawne działania Avete Centrum Medyczne
- Avete działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych regulujących funkcjonowanie podmiotów leczniczych będących przedsiębiorcami, w tym w szczególności na podstawie:
a) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej;
b) ustawy z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców;
c) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny;
d) aktualnie obowiązujących ustaw regulujących wykonywanie zawodu lekarza, fizjoterapeuty i pielęgniarki;
e) ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
f) aktów wykonawczych do wymienionych powyżej ustaw; - W zakresie nieuregulowanym ustawowo, funkcjonowanie Avete odbywa się w oparciu o postanowienia niniejszego Regulaminu.
§ 3 – Cele i zadania Avete Centrum Medyczne
- Podstawowym celem Avete, jako podmiotu leczniczego, jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu odpłatnych i nieodpłatnych świadczeń zdrowotnych w zakresie służącym zachowaniu ratowaniu, przywracaniu lub poprawie stanu zdrowia pacjentów Avete, a także innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub z odrębnych przepisów regulujących zasady wykonywania działalności leczniczej.
- Do zadań Avete należy również propagowanie zachowań prozdrowotnych.
- Avete realizuje swoje cele i zadania poprzez zapewnienie opieki medycznej zgodnej z obowiązującymi przepisami i standardami, jak również poprzez stałe podnoszenie poziomu świadczonych usług.
- Avete może ponadto:
a) organizować szkolenia i odpłatnie udostępniać pomieszczenia;
b) prowadzić działalność gospodarczą polegającą na handlu detalicznym sprzętem medycznym, materiałami medycznymi, farmaceutykami i środkami paramedycznymi oraz towarami powszechnego użytku;
c) realizować inne zadania z zakresu działalności leczniczej.
§ 4 – Rodzaj działalności Avete Centrum Medyczne i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- Avete ma prawo udzielać na rzecz pacjentów świadczeń zdrowotnych z zakresu onkologii, z zakresu chirurgii oraz z zakresu ortopedii, rehabilitacji i fizjoterapii.
- W powyższym zakresie do zadań Avete należy w szczególności:
a) udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, a w szczególności:
– udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych obejmujących świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej udzielane przez poradnie funkcjonujące w Avete,
– udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych obejmujących świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej,
– udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych obejmujących świadczenia z zakresu badań diagnostycznych,
– leczenie psychologiczne,
– opieka paliatywna,
– świadczenia opiekuńczo – lecznicze,
b) promocja zdrowia poprzez prowadzenie działań umożliwiających poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu.
§ 5 – Miejsce, czas i harmonogram udzielania świadczeń zdrowotnych
- Siedzibą Avete jest miasto Łódź.
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w pomieszczeniach Avete położonych w Łodzi (92-230) przy al. Piłsudskiego 138 („Stadion Widzewa Łódź”) oraz w innych miejscach wyznaczonych ewentualnie przez Wspólników do udzielania świadczeń zdrowotnych, a także w pojeździe przeznaczonym do udzielania tych świadczeń – o ile znajduje się on w dyspozycji Avete. W uzasadnionych przypadkach udzielanie świadczeń może odbywać się ponadto w miejscu pobytu pacjenta (np. w miejscu zamieszkania pacjenta).
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w dni robocze (tj. od poniedziałku do piątku) w godzinach 7.00-21.00 według obowiązującego w Avete harmonogramu.
- Harmonogram udzielania świadczeń zdrowotnych jest ustalany na piśmie przez Wspólników i jest udostępniany na wniosek pacjenta przez rejestrację Avete – osobiście podczas wizyty pacjenta w Avete oraz w drodze kontaktu telefonicznego lub mailowego pacjenta z rejestracją. Harmonogram udzielania świadczeń zdrowotnych może zostać ponadto udostępniony poprzez wywieszenie go w miejscy ogólnodostępnym w pomieszczeniach Avete, a także poprzez zamieszczenie go na stronie internetowej Avete oraz na stronach prowadzonych dla Avete w portalach społecznościowych.
- Zmiany harmonogramu udzielania świadczeń zdrowotnych nie stanowią zmiany niniejszego Regulaminu i nie wymagają dla swej ważności zachowania formy pisemnej, przy czym – w razie zmian harmonogramu innych niż doraźne (spowodowane chorobami i innymi sytuacjami losowymi) – Wspólnicy ustalą na piśmie nowy harmonogram, uwzględniający zachodzące zmiany.
§ 6 – Obowiązki i prawa pacjentów Avete Centrum Medyczne
- Do obowiązków pacjenta należy przestrzeganie zasad określonych niniejszym Regulaminem, a w szczególności:
a) stosowanie się do ustalonego w Avete porządku, w tym do ustalonej kolejności wchodzenia do gabinetów lekarskich;
b) stosowanie się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego – zarówno w zakresie procesu diagnostyczno-terapeutycznego, jak i w sprawach organizacyjno-administracyjnych;
c) powiadomienie Avete o rezygnacji z zarezerwowanego wcześniej terminu wizyty w przypadku braku możliwości jej odbycia;
d) odnoszenie się w sposób życzliwy i kulturalny do innych pacjentów oraz do personelu Avete;
e) przebywanie w wyznaczonych pomieszczeniach Avete i stosowanie się do oznaczeń zakazujących wstępu do części Avete innej, niż przeznaczona do ogólnego użytku pacjentów;
f) stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym;
g) przestrzeganie zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych, grzewczych i innych;
h) szanowanie mienia Avete (w przypadku jego zniszczenia pacjent jest obowiązany do pokrycia szkody, a w przypadku wyrządzenia jej przez osoby małoletnie, szkody pokrywają ich przedstawiciele ustawowi);
i) poinformowanie lekarza prowadzącego o stale przyjmowanych lekach oraz udzielanie w trakcie wywiadu lekarskiego lub pielęgniarskiego pełnych i prawdziwych informacji o stanie swego zdrowia (Avete nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zatajenia lub udzielenia nieprawdziwej informacji co do istotnych spraw dotyczących zdrowia pacjenta);
j) wyrażenie na piśmie zgody albo odmowy zgody na zabieg operacyjny albo na zastosowanie metody diagnostyki lub leczenia stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta;
k) okazanie dowodu tożsamości na wezwanie w przypadkach, gdy potwierdzenie jego tożsamości służy zapewnieniu respektowania praw pacjenta i przepisów prawa (np. udostępniania dokumentacji medycznej i informacji o stanie zdrowia);
l) pokrycie kosztów świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Avete, o ile jest to wymagane;
m) niepozostawianie rzeczy, w szczególności cennych, na korytarzach bez opieki (Avete nie ponosi odpowiedzialności za pozostawione rzeczy);
n) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, nad którymi pacjent sprawuje opiekę;
o) informowanie personelu Avete o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach lub zagrożeniach;
p) korzystanie z urządzeń elektronicznych (w szczególności z telefonu komórkowego) w sposób niestwarzający uciążliwości dla innych pacjentów oraz dla personelu Avete;
q) zachowywanie się w sposób nie zakłócający pracy Avete, a także spokoju innych osób;
r) przestrzeganie zakazu wnoszenia lub palenia na terenie Avete tytoniu oraz zakazu wnoszenia lub używania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i tzw. dopalaczy na terenie Avete; - Pacjentowi Avete nie wolno:
a) żądać od personelu Avete świadczenia usług osobistych niezwiązanych z udzielanym świadczeniem zdrowotnym;
b) zakłócać pracy Avete;
c) wnosić na teren Avete przedmiotów o dużych rozmiarach, broni, amunicji, materiałów wybuchowych, ani innych narzędzi lub urządzeń, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzkiemu;
d) wprowadzać na teren Avete zwierząt (zakaz ten nie dotyczy psów-przewodników);
e) prowadzić na terenie Avete akwizycji lub zbiórek pieniężnych, rozdawać ulotek, umieszczać plakatów lub ogłoszeń bez zgody władz Avete;
f) prowadzić akwizycji lub handlu obnośnego. - Prawa pacjenta określają przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Do praw pacjenta należy w szczególności prawo do:
a) świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, wykonywanych z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
b) natychmiastowej pomocy medycznej ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia;
c) dostępu do informacji o prawach pacjenta;
d) intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
e) uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, o dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia i rokowaniach;
f) wyrażenia zgody albo odmowy zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych – po uzyskaniu od lekarza odpowiedniej informacji;
g) dostępu do dokumentacji medycznej (m.in. w formie wglądu w Avete lub poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów i kopii) na wniosek pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej, a w razie jego śmierci – osoby upoważnionej do uzyskania dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta;
h) ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej oraz innych danych związanych z udzielaniem pacjentowi świadczeń zdrowotnych
i) zachowania w tajemnicy informacji dotyczących udzielonych pacjentowi świadczeń, uzyskanych przez personel Avete w związku z wykonywaniem zawodu (z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa);
j) złożenia do właściwych podmiotów skargi na działalność Avete, skargi na lekarza oraz skargi na pielęgniarkę; - Szczegółowy zakres praw pacjenta określa Karta Praw Pacjenta udostępniona na tablicy informacyjnej Avete.
- W przypadku pacjentów małoletnich do 16. roku życia wszelkie informacje otrzymują, a zgody udzielają przedstawiciele ustawowi (rodzice lub opiekunowie prawni) małoletniego pacjenta. Małoletni pacjenci powyżej 16 roku życia mają prawo do informacji i decyzji o leczeniu w pełnym zakresie, przy czym informacji takich udziela się również ich przedstawicielom ustawowym (rodzicom lub opiekunom prawnym).
- Badania osób poniżej 18. roku życia wymagają zgody przedstawiciela ustawowego (rodzica lub opiekuna prawnego) osoby badanej. Pisemna zgoda może być udzielona poprzez wpis do dokumentacji medycznej pacjenta z podpisem przedstawiciela ustawowego albo na osobnym dokumencie.
§ 7 – Struktura Avete, organizacja poszczególnych jednostek Avete i zasady ich współdziałania
- Avete uprawnione jest to stworzenia w ramach swojej struktury następujących jednostek organizacyjnych związanych bezpośrednio z udzielaniem świadczeń zdrowotnych:
a) Poradnia Chirurgii Onkologicznej
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1540 Poradnia chirurgii onkologicznej
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
40 Chirurgia onkologiczna
b) Poradnia Leczenia Bólu
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej:
1222 Poradnia leczenia bólu
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
01 Anestezjologia i intensywna terapia
c) Poradnia Medycyny Paliatywnej
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1180 Poradnia medycyny paliatywnej
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
55 Medycyna paliatywna
d) Poradnia Radioterapii
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1244 Poradnia radioterapii
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
32 Radioterapia onkologiczna
e) Poradnia Chemioterapii
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1242 Poradnia chemioterapii
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
24 Onkologia kliniczna
f) Poradnia Neurochirurgii Ogólnej i Onkologicznej
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej:
1570 Poradnia neurochirurgiczna
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
21 Neurochirurgia
g) Poradnia Urologiczna i Nowotworów Układu Moczowego
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1640 Poradnia urologiczna
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
34 Urologia
h) Poradnia Psychologiczna
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1790 Poradnia psychologiczna
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
108 Psychologia kliniczna
i) Poradnia Chirurgiczna
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej:
1500 Poradnia chirurgii ogólnej
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
05 Chirurgia ogólna
j) Poradnia Chirurgii Klatki Piersiowej
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1520 Poradnia chirurgii klatki piersiowej
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
04 Chirurgia klatki piersiowej
k) Poradnia Ortopedyczna
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1580 Poradnia chirurgii urazowo-ortopedycznej
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
25 Ortopedia i traumatologia narządu ruchu
l) Dział Fizjoterapii
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 1310 Dział (pracownia) fizjoterapii
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.2.3 Rehabilitacja ambulatoryjna
– kod resortowy dziedziny medycyny:
105 Fizjoterapia
m) Pracownia USG
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej:
7210 Pracownia USG
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.4.2.1 USG
– kod resortowy dziedziny medycyny:
31 Radiologia i diagnostyka obrazowa
n) Gabinet Zabiegowy
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 9450 Gabinet diagnostyczno-zabiegowy
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.4.9 Pozostałe usługi pomocnicze
– kod resortowy dziedziny medycyny:
85 Pielęgniarstwo kardiologiczne
86 Pielęgniarstwo nefrologiczne
89 Pielęgniarstwo chirurgiczne
91 Pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej opieki
92 Pielęgniarstwo onkologiczne
96 Pielęgniarstwo opieki paliatywnej
83 Pielęgniarstwo zachowawcze
o) Punkt Pobrań
zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w komórce organizacyjnej
– kod resortowy charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej: 7110 Punkt pobrań materiałów do badań
– kod resortowy funkcji ochrony zdrowia:
HC.4.1 Badania laboratoryjne
– kod resortowy dziedziny medycyny:
10 Diagnostyka laboratoryjna - Za funkcjonowanie Avete odpowiada Dyrektor Centrum Medycznego – o ile został powołany.
- W skład personelu wchodzą: Dyrektor Centrum, lekarze, rehabilitanci/fizjoterapeuci, pielęgniarki i rejestratorki (o ile stanowiska te zostaną utworzone).
- W przypadku utworzenia w Avete pracowni diagnostycznych, w skład ich personelu wejdą osoby, których udział w funkcjonowaniu pracowni diagnostycznych okaże się niezbędny.
- Pion Administracyjny Avete tworzą:
a) Dyrektor Centrum Medycznego,
b) Księgowość, której pracami kieruje Główny Księgowy,
c) Stanowisko ds. kadrowych,
d) Inspektor ds. BHP i ppoż.
§ 8 – Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych – zasady ogólne
- Avete udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie lub z częściową odpłatnością.
- Avete udziela świadczeń zdrowotnych we własnym zakresie, a także korzysta z usług oferowanych przez inne podmioty wykonujące działalność leczniczą – na podstawie stosownych umów.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawody medyczne lub inny wykwalifikowany personel, stosownie do zakresu i rodzaju udzielanego świadczenia. Osoby
udzielające świadczeń spełniają wymagania określone w odrębnych przepisach, w szczególności wymagania co do kwalifikacji i stanu zdrowia. - Nazwiska osób udzielających świadczeń zdrowotnych znajdują się na tablicach informacyjnych lub na identyfikatorach osobistych personelu Avete.
- Avete organizuje przebieg procesu udzielania świadczeń w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń, właściwą ich dostępność, a także właściwą jakość udzielanych świadczeń.
- Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w rejestracji Avete, gdzie pacjenci zgłaszają się w celu umówienia wizyty u lekarza albo u rehabilitanta/fizjoterapeuty. Rejestracja pacjentów odbywa się w każdej dostępnej formie: osobiście, za pośrednictwem innych osób, telefonicznie lub mailowo (z wykorzystaniem adresu mailowego przeznaczonego do zapisów i po otrzymaniu zwrotnego potwierdzenia, że Avete dokonała zapisu pacjenta). Proces rejestracji pacjenta kończy się wyznaczeniem dnia i godziny udzielenia świadczenia zdrowotnego przez Avete.
- W rejestracji przy pierwszej wizycie pacjent składa deklarację wyboru lekarza i pielęgniarki. W przypadku zmiany danych zawartych w deklaracji wyboru, pacjent składa deklarację o zmianie tych danych.
- Pacjent składa w rejestracji Avete:
a) oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia i udzielonych mu świadczeniach medycznych i do wglądu w jego dokumentację medyczną albo oświadczenie o nieupoważnieniu nikogo w tym zakresie;
b) oświadczenie na wypadek śmierci pacjenta o upoważnieniu określonej osoby do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia i udzielonych mu świadczeniach medycznych i do wglądu w jego dokumentację medyczną albo oświadczenie o nieupoważnieniu nikogo w tym zakresie; - Pacjent może złożyć w rejestracji Avete oświadczenie o zgodzie na udzielenie mu świadczeń zdrowotnych. Zgoda na wykonanie badania, zabiegu stwarzającego podwyższone ryzyku dla pacjenta musi być złożona w formie pisemnej przez pacjenta każdorazowo, przed rozpoczęciem badania lub zabiegu.
- W rejestracji przy pierwszej wizycie pacjent podaje swoje dane kontaktowe (adres, numer telefonu, adres e-mail). W przypadku zmiany tych danych, pacjent obowiązany jest do niezwłocznego poinformowanie o tym fakcie Avete.
- Po zarejestrowania się do lekarza albo do rehabilitanta/fizjoterapeuty, pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do rejestracji Avete celem dalszego pokierowania go do właściwego gabinetu, a w przypadku świadczeń zdrowotnych udzielanych odpłatnie lub za częściową odpłatnością – także celem uiszczenia należnej opłaty za udzielenie świadczenia.
- W razie niemożności odbycia wizyty w umówionym terminie, pacjent obowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym fakcie rejestrację Avete.
- W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu wizyty, które uniemożliwiają zachowanie ustalonego terminu udzielenia świadczenia, Avete obowiązana jest poinformować pacjenta korzystając z tym celu z podanych przez niego danych kontaktowych.
- Prawo do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych poza kolejnością mają:
a) osoby zgłaszające się w stanie wymagającym natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego – w stanach nagłych świadczenia udzielane są niezwłocznie, niezależnie od kolejki oczekujących;
b) Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi, Zasłużeni Dawcy Przeszczepu, inwalidzi wojenni i wojskowi, kombatanci i osoby represjonowane – przy czym uprawnienie do skorzystania ze świadczenia zdrowotnego poza kolejnością aktualizuje się po okazaniu przez te osoby dokumentu potwierdzającego takie uprawnienia. - W trakcie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania wszelkich niezbędnych wyjaśnień dotyczących postawionej diagnozy, a także proponowanego leczenia. W przypadku konieczności wykonania uzupełniającego badania diagnostycznego, konsultacji specjalistycznej lub zabiegu, pacjent otrzymuje w trakcie udzielania świadczenia zdrowotnego niezbędne informacje oraz niezbędne skierowania (o ile Avete będzie uprawniona do wystawienia takich skierowań).
- W razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta z zagrożeniem życia, pracownik rejestracji lub pielęgniarz/pielęgniarka doprowadza/transportuje pacjenta do gabinetu zabiegowego i wzywa lekarza. Pomocy udziela lekarz, do którego pacjent jest zadeklarowany, a gdy w danym dniu lub porze dnia lekarz ten jest nieobecny – pomocy udziela inny lekarz, obecny w Avete zgodnie z harmonogramem obowiązującym w Avete.
§ 9 – Przebieg procesu udzielania świadczeń finansowanych ze środków publicznych (NFZ)
- Avete nie planuje udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych w ramach zawartych umów z NFZ.
§ 10 – Przebieg procesu udzielania świadczeń finansowanych z innych źródeł niż NFZ
- W przypadku zawarcia przez Avete z podmiotami trzecimi (np. pracodawcami lub towarzystwami ubezpieczeń) umów w przedmiocie udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez te podmioty, Avete udziela tych świadczeń na rzecz osób uprawnionych nieodpłatnie.
- W przypadku świadczeń, o których mowa powyżej, pacjent obowiązany jest do okazania w rejestracji dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz dokumentu potwierdzającego jego uprawnienie do skorzystania z takiego świadczenia, np. skierowania od pracodawcy lub karty ubezpieczenia. Jeśli pacjent nie okaże dokumentu potwierdzającego uprawnienie do skorzystania z takiego świadczenia, Avete udziela świadczenia zdrowotnego odpłatnie.
- Szczegółowe zasady udzielania nieodpłatnych świadczeń zdrowotnych finansowanych z innych źródeł niż NFZ, określają umowy zawarte przez Avete z podmiotami trzecimi finansującymi udzielanie tych świadczeń. Umowy określają również szczegółowe warunki rozliczenia Avete z podmiotami trzecimi za udzielone świadczenia.
- Personel Avete biorący udział w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych ponosi odpowiedzialność za naruszenie zasad udzielania świadczeń określonych w umowach, o których mowa powyżej, a w szczególności odpowiada za negatywne skutki, jakie poniosła z tego tytułu Avete.
- Powyższe zasady stosuje się odpowiednio w przypadku świadczeń zdrowotnych, które finansowane są przez podmioty trzecie jedynie częściowo.
§ 11 – Przebieg procesu udzielania świadczeń finansowanych indywidualnie przez pacjenta oraz pobieranie opłat za takie świadczenia zdrowotne
- Świadczenia zdrowotne finansowane indywidualnie przez udzielane są zgodnie z obowiązującym w Avete cennikiem.
- Udzielanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych organizowane jest z poszanowaniem zasady sprawiedliwego i równego dostępu do świadczeń zdrowotnych zgodnie z kryteriami medycznymi. Udzielanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych organizowane jest w taki sposób, aby nie ograniczać dostępności do świadczeń finansowanych ze środków publicznych albo świadczeń finansowanych przez podmioty trzecie (o których mowa w § 10 Regulaminu) oraz pozostaje bez wpływu na kolejność pozycji na prowadzonej przez Avete liście oczekujących na udzielenie świadczenia finansowanego ze środków publicznych.
- Zapłata za odpłatne świadczenie zdrowotne dokonywana jest w dniu badania w recepcji Avete wpłatą gotówkową albo bezgotówkowo – z użyciem karty płatniczej. Potwierdzeniem dokonania zapłaty jest wydanie pacjentowi paragonu fiskalnego albo wystawienie (na życzenie pacjenta) faktury VAT. Paragon fiskalny lub faktura VAT stanowią własność pacjenta i są jedynym dowodem uiszczenia opłaty za udzielenia świadczenia zdrowotnego.
- W przypadku pacjentów zapisujących się na badanie z wyprzedzeniem (w szczególności zapisujących się telefonicznie lub drogą mailową), zapłata za odpłatne świadczenie zdrowotne może również zostać dokonana przelewem na podany rachunek bankowy Avete. W takim przypadku pacjent obowiązany jest okazać w recepcji Avete przed udzieleniem świadczenia dowód dokonania wpłaty na rachunek bankowy. W przypadku braku takiego dowodu wpłaty, świadczenie zdrowotne nie zostanie udzielone.
- Zapłata może także odbyć się za pomocą systemu szybkich płatności, zgodnie z postanowieniami § 12 Regulaminu.
- Opłata za świadczenia udzielane odpłatnie pobierana jest przed udzieleniem świadczenia, a jedynie w sytuacjach nagłych może być pobrana po udzieleniu świadczenia.
- W razie niezgłoszenia się pacjenta na badanie, uiszczona opłata nie podlega zwrotowi.
- Badania diagnostyczne zlecone pacjentowi w trakcie wizyty są odpłatne.
- Wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne określa cennik obowiązujący w Avete. Ustalenie cennika oraz jego zmiana wymaga podjęcia uchwały Wspólników.
- Cennik podaje się do wiadomości pacjentów w sposób zwyczajowo przyjęty, w szczególności poprzez wywieszenie go na tablicy w miejscu ogólnodostępnym albo udostępnienie do wglądu w rejestracji Avete. Cennik może ponadto zostać zamieszczony na stronie internetowej Avete.
- Powyższe zasady stosuje się odpowiednio w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych częściowo odpłatnych.
§ 12 – Korzystanie z systemu szybkich płatności
- Avete udostępnia w swoim serwisie internetowym narzędzie służące dokonywaniu błyskawicznych płatności za świadczone usługi medyczne.
- Usługi medyczne świadczone są po zarejestrowaniu płatności (tj. po przekazaniu informacji o uregulowaniu należności do AVETE). Przed udzieleniem usługi, pacjent może zrezygnować z zamówionej usługi. W przypadku o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, AVETE zwróci pacjentowi całą kwotę wpłaconą tytułem usługi.
- Poufne dane dotyczące płatności, w szczególności parametry logowania do rachunków bankowych i autoryzowania transakcji, w całości obsługiwane są przez zewnętrzny, certyfikowany serwis szybkich płatności. Pacjent korzystający z szybkiej płatności, w momencie finalizowania transakcji, przekierowywany jest do zabezpieczonego serwisu obsługującego szybkie płatności i zobowiązany jest do stosowania się do regulaminu tego serwisu.
§ 13 – Współdziałanie z innymi podmiotami leczniczymi
- Celem zapewnienia prawidłowości leczenia i pielęgnacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Avete współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, a udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
- Współdziałanie to odbywa się w szczególności poprzez:
a) kierowanie pacjentów do innych placówek w celu konsultacji specjalistycznych,
b) zlecenia badań niewykonywanych w Avete,
c) kierowanie na zabiegi specjalistyczne, jeżeli nie ma możliwości wykonania ich w Avete. - W ramach współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą Avete może przyjmować, konsultować, diagnozować i leczyć pacjentów tych podmiotów na podstawie pisemnego zalecenia lekarza.
- Avete oraz osoby udzielające w jej imieniu świadczeń zdrowotnych udzielają innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą informacji związanych z pacjentem w przypadku, gdy:
a) pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy;
b) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób;
c) zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, innym osobom wykonującym zawód medyczny uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
d) obowiązujące przepisy prawa tak stanowią. - Avete udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi podmiotami a Avete.
§ 14 – Prowadzenie i udostępnianie dokumentacji medycznej oraz pobieranie opłat
- Avete prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych przez nią udzielanych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa (w tym z przepisami regulującymi ochronę danych osobowych), a w przypadku udzielania świadczeń finansowanych ze środków publicznych – także zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń.
- Avete zapewnia istnienie warunków organizacyjnych i technicznych odpowiednich do przechowywania dokumentacji medycznej, zapewniających jej poufność i zabezpieczających przed dostępem osób nieupoważnionych oraz przed zniszczeniem lub zgubieniem, a także umożliwiających jej wykorzystanie bez zbędnej zwłoki.
- Personel udzielający świadczeń medycznych jest odpowiedzialny za prawidłowe sporządzenie dokumentacji medycznej.
- Dokumentacja medyczna prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. W szczególności w Avete obowiązują następujące zasady:
a) wpis dokonany w dokumentacji nie może zostać usunięty, a jeżeli został dokonany błędnie – należy go skreślić i opatrzyć datą skreślenia i opisem osoby dokonującej skreślenia;
b) dokument włączony do dokumentacji medycznej nie może być z niej usunięty;
c) do prowadzonej historii choroby włącza się kopie przedstawionych przez pacjenta dokumentów medycznych oraz odnotowuje się w niej informacje istotne dla procesu diagnostycznego, leczniczego lub pielęgnacyjnego. - Dokumentacja medyczna będzie prowadzona i archiwizowana w formie elektronicznej.
- Po upływie okresów przechowywania określonych w odrębnych przepisach, dokumentacja medyczna zostaje zniszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dokumentacja ta dotyczy.
- Dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych przez nią udzielanych Avete udostępnia na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa. Szczegółowe zasady prowadzenia i udostępniania dokumentacji medycznej określa aktualnie obowiązujące wewnętrzne zarządzenie Wspólników.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta, a po śmierci pacjenta – osobie upoważnionej przez pacjenta za życia, a ponadto innym podmiotom wskazanym w przepisach obowiązującego prawa:
a) podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
b) organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
c) podmiotom, uprawnionym w myśl ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej do przeprowadzania na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia, kontroli podmiotu leczniczego, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli;
d) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
e) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
f) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
g) podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
h) zakładom ubezpieczeń – za zgodą pacjenta;
i) lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia;
j) szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy;
k) innym osobom i podmiotom, uprawnionym na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa. - Avete udostępnia dokumentację medyczną w następujący sposób:
a) poprzez wgląd w siedzibie Avete (w tym także wgląd do baz danych w zakresie ochrony zdrowia);
b) poprzez sporządzanie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
c) poprzez sporządzanie jej wyciągów, odpisów lub kopii na elektronicznym nośniku danych;
d) o ile będzie to możliwe – poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji (przy czym w przypadku wydania oryginałów dokumentacji, w Avete należy pozostawić kopię lub pełny odpis wydanej dokumentacji – z wyjątkiem sytuacji, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby narazić pacjenta na szkodę). - Za udostępnienie dokumentacji medycznej do wglądu w siedzibie Avete nie jest pobierana opłata.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągu, odpisu lub kopii Avete pobiera opłatę na zasadach i w wysokości określonych poniżej.
- Udostępnienie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
- Ustala się następujące opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągu, odpisu lub kopii, z tym jednak zastrzeżeniem, że tak określona wysokość nie może być wyższa niż wysokość maksymalna określona w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (w przypadku, gdy określona poniżej wysokość opłat na skutek zmian przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia przekroczy wskazaną wysokość maksymalną, Avete pobierze opłatę najwyżej w wysokości maksymalnej):
a) opłata za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 9,03 zł brutto;
b) opłata za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,32 zł brutto;
c) opłata za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych – 1,81 zł brutto. - Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągu, odpisu lub kopii nie pobiera się w przypadku udostępniania dokumentacji medycznej w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych zgodnie z właściwymi przepisami.
- W przypadku, gdy udostępnienie dokumentacji nie jest możliwe, odmowa wymaga zachowania formy pisemnej oraz podania przyczyny.
- W Avete obowiązywać będzie szczegółowa dokumentacja ochrony danych osobowych zgodna z postanowieniami RODO oraz aktów wykonawczych.
§ 15 – Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania Avete
- Skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy Avete, udzielania w Avete świadczeń zdrowotnych oraz zachowania personelu Klinki są rozpatrywane przez Wspólników lub przez Dyrektora Centrum Medycznego, o ile zostanie powołany. Skargi na Dyrektora Centrum Medycznego są rozpatrywane przez Wspólników.
- Aktualny sposób składania skarg i wniosków ustalają Wspólnicy w drodze wewnętrznego zarządzenia. Zmiany w zakresie sposobu składania skarg i wniosków nie stanowią zmiany Regulaminu.
- Informacji o obowiązującym aktualnie w Avete sposobie składania skarg i wniosków udziela rejestracja Avete. Informacje te mogą być udzielane pacjentom osobiście w siedzibie Avete, a także w drodze kontaktu telefonicznego lub mailowego pacjenta z rejestracją Avete. Informacje w tym zakresie mogą zostać również opublikowane na stronie internetowej Avete.
§ 16 – Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 roku.
- Postanowienia regulaminu obowiązują cały personel Avete (tj. wszystkich pracowników Avete i osoby współpracujące z Avete na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym w ramach tzw. samozatrudnienia), pacjentów Avete oraz osoby towarzyszące pacjentom.
- Wszystkie zmiany Regulaminu wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.